language arrow_drop_down
DK SE EN
share

Kunde

Coca Cola

Energioppfølging resulterte i milliongevinst

Coca Cola Enterprises Norge AS har siden 1997 hatt ansvar for produksjon, salg og distribusjon av Coca Colas produkter i Norge. Sammen med vedlikeholdsorganisasjonen for Coca Cola Enterprises i Norge har Prevas klart å gjøre fabrikken i Lørenskog til den mest veldrevne i Europa-konsernet; noe som gir Coca Cola millionbesparelser.

Hardt arbeid bak gevinster i produksjonen
Coca Cola Enterprises Norge AS har i samarbeid med Prevas gått fra korrigerende til forebyggende vedlikehold gjennom hele produksjonsprosessen med utgangspunkt i World Class Maintenance. Dette har gitt gevinster i form av høyere produksjonseffektivitet og lavere produksjons-, vedlikeholds- og energikostnader. På sitt beste leverer fabrikken nå et resultat opp mot 93 prosent produksjonseffektivitet (Overall Equipment Effectiveness) mot 46 prosent for fire år siden (2009).

– Vi har jobbet hardt for å nå dette, og vi har stor hjelp av Prevas og Infor EAM for å lykkes, sier André Nilsen Ibenholt, sjef for Utilities & Facilities hos Coca Cola Enterprises i Lørenskog.

Enkelt å måle og analysere
Arbeidet med å gå fra korrigerende til forebyggende vedlikehold gjennom hele produksjonsprosessen, ble startet i 2006.

– Siden den gang har vi jobbet langsiktig og strukturert for å bli best, sier André Nilsen Ibenholt og peker på følgende viktige suksessfaktorer.

Gjennom integreringen mellom Infor EAM og selskapets forretningssystem SAP ble vedlikeholdet en mer integrert del av hele produksjonsprosessen. Det var også viktig å ha en enkel og logisk struktur på maskinene. Det tok tid å bygge opp strukturen manuelt, men det får vi igjen for nå med all informasjon om utstyret samlet på ett sted. Vedlikeholdsfunksjonen har også fått en tydeligere rolle i organisasjonen, og ved hjelp av Infor EAM har det blitt lettere å planlegge og følge opp det som skal gjøres, samt hvor og når det skal gjøres. Nå kan man dessuten analysere og evaluere vedlikeholdet. Ved hjelp av KPI-er (Key Performance Indicator) i Infor EAM og grafisk visualisering i QlikView har det blitt svært lett å planlegge og følge opp vedlikeholdet.

– Analysebiten er det mest geniale med systemet. Den hjelper oss å finne forbedringsmulighetene på veien til å oppnå World Class Maintenance, sier André Nilsen Ibenholt.

Smarttelefoner og nettbrett en del av løsningen
Det helt store løftet for Coca Cola i Norge kom med overgangen til trådløst system basert på Prevas produkt Connector, som brukes på iPad-er. Med et så enkelt og intuitivt grensesnitt for smarttelefoner og nettbrett ble vedlikeholdssystemet hos Coca Cola Enterprises Norge mye mer lettilgjengelig og brukervennlig, noe som igjen gjorde at det ble mer brukt.

– Enkelheten og hurtigheten er viktig for at alle berørte brukere skal registrere selv små feil og rapportere hva de gjør i systemet. Med Connector i en iPad har alle tilgang til alle grunnfunksjonene i Infor EAM med all informasjon overalt. Og ved behov kan de også ta bilder av feilene som rapporteres. Det gjør rapporteringen rask, enkel og effektiv, sier André Nilsen Ibenholt.

Gjennom forebyggende vedlikehold i hele produksjonsprosessen har Coca Cola Enterprises Norge oppnådd en produksjonseffektivitet som har gjort dem til et av Coca Colas beste produksjonsanlegg i Europa, med høyere produksjonseffektivitet og lavere produksjons-, vedlikeholds- og energikostnader.

Hvis du ønsker mer informasjon om dette prosjektet eller hva Prevas kan gjøre for deg, kan du kontakte oss.

Kontakt os
Einar Alexander Andersen, e-mail

EAM, Coca Cola referansprojekt

Relaterte case

  • Brüel & Kjær Vibro

    Brüel & Kjær Vibro

  • ILIAS Solutions

    ILIAS Solutions

  • Göteborgs Spårvägar

    Göteborgs Spårvägar

  • Löfbergs

    Löfbergs