language arrow_drop_down
DK SE EN
share

Kunde

Volvo Aero

HIL, PC-basert jetmotorsimulering

Det er vanskelig å finne noe annet sted der kravene til kompetanse og pålitelighet er så høye som i den svenske industriens stolthet, jagerflyet JAS Gripen. Flyet drives av en svært kraftig jetmotor, kalt RM 12, som igjen styres av et styringssystem som kalles FADEC (Full Authority Digital Engine Control). En av de største utfordringene motorleverandøren Volvo Aero stilles overfor, er test og verifisering av dette styringssystemet, i alle situasjonene som kan oppstå i luften. Til denne oppgaven kom Prevas og deres Hardware In the Loop (HIL)-løsning til sin rett.

Oppdrag: Testing og verifisering av styringssystem.

Livsviktig testing
FADEC er et styringssystem som er basert på en mikroprosessor fra Motorola. Den styrer og regulerer alle funksjoner i RM 12-motoren. Ved å hente inn måleverdier fra motoren og returnere styringssignaler for blant annet drivstofflyt og styrevinger, får piloten motoreffekten han trenger i hver situasjon. FADEC, som ble utviklet i samarbeid med British Aerospace (BAE, tidligere Lockheed Martin Control Systems) og General Electric, erstatter et tidligere todelt system med dårligere ytelse.

Andreas Kroon jobber med programvareverifisering i Volvo Aero:
– FADEC er basert på programvare, og det er vår oppgave her ved Volvo Aero å utvikle nye funksjoner som kan takle situasjonene som kan oppstår i virkeligheten samt å tilpasse disse funksjonene til modifiseringene vi gjør i motoren. Det ville vært uklokt å ta flyet opp i luften med ny programvare om bord uten at den først var testet skikkelig i en simulator.

Simulatoren brukes til å "etterligne" de fysiske omgivelsene for FADEC og til å få systemet til å tro at det styrer den virkelige prosessen (motoren). FADEC kan testes på mange ulike måter, f.eks. med full gass eller i et bestemt flyoppdrag uten at utsette verken motoren, flyet eller mennesker for fare. Det er også enkelt og risikofritt å teste parameterverdier som ligger utenfor tillatte grenser.

Kompetent systemleverandør
– Samarbeidet med Prevas fungerte svært bra og var effektivt. Det at deres medarbeidere kunne så mye om simulering, ble en positiv overraskelse for oss, og vi hadde to svært kompetente eksperter til disposisjon under utviklingsfasen. De forstod virkelig hva vi snakket om, og var smarte nok til å spørre oss når de ikke forstod. Vi er svært fornøyd med arbeidet deres og setter pris på deres kompetanse, som var en forutsetning for at prosjektet kunne gjennomføres så smertefritt som det gjorde.

Kostnadseffektiv åpen standardløsning
Systemet ble spesialutviklet for oss med utgangspunkt i standardkomponenter. Dette gjør det lett for oss å oppgradere systemet i fremtiden. Endringer vil bare kreve et minimum av tilpasning. Volvo Aero stiller strenge krav til pålitelighet, og i de to årene vi har brukt systemet, har kravene vært oppfylt med god margin.

– Prevas' HIL-system har dessuten vært svært kostnadseffektivt for oss, sammenlignet med vårt tidligere system. Konstruksjonen kostet oss vitterlig noen konsultasjonstimer, men utstyret som det nye systemet erstattet, kostet mange ganger mer. Lønnsomheten for det nye systemet forsterkes dessuten av den høye driftssikkerheten som gjør at også vedlikeholdskostnadene blir betydelig lavere enn før.

– Uten Prevas hadde ikke JAS Gripen vært det pålitelige og driftssikre flyet det er i dag.

Hvis du ønsker mer informasjon om dette prosjektet eller hva Prevas kan gjøre for deg, kan du kontakte oss.

Kontakt os
Otto Lilja, e-mail

HIL, Volvo Aero referansprojekt
HIL, Volvo Aero referansprojekt

Relaterte case

  • European Southern Observatory

    European Southern Observatory

  • HemoCue

    HemoCue

  • Volvo Aero

    Volvo Aero

  • Electroengine

    Electroengine